17 juni 2009

Poseidon

Ikväll fick såg alex och jag vår 3:de film av 11 xD 
 Poseidon från 2006.
Starring our very own hunk - från "Sweet Home Alabama" - Josh Lucas xD
Men han är inte ensam med kändis stämpel med i filmen , vi har Kurt Russel och Emmy Rossum, samt Fergi som sjunger in "the ballroom".

Filmen har en liten "Titanic" tema på gång. 
Ute i de stora Atlanten glider kryssnings fartyget Poseidon på väg till New York, på nyårsafton. Vi får följa olika personer i 30 sekunder per karaktär, innan de räknar ner klockslaget. Josh Lucas spelar Dylan Johns, en ex-Navy sjöman som blivit proffessonell "gambler". Kurt Russell spelar Rober
t Ramsey, en gammal brandman och "Mayor of New York" men en dotter Jen Ramsey som spelas av Emmy Rossum. Vi får träffa en spansk fripassagerare, en homosexuell arkitekt, en drömprins till den rebelliska dottern, en ensamstående mamma och hennes son, en kypare m.m. . .
Bara sekunder efter klockan slagit midnatt slås hela båten omkull av en 45 meter hög våg och tar otroligt många liv i dem mest hemska dödsslut man kunnat ana. Båten vänds totalt upp och ner, med luftbubbla hålls den fortfarande längst ytan, mot tiden försöker passagerare att hålla sig vid liv med skräck över att båten sjunker ner mot havets mörka havsbotten.

Där har vi då våra "Stars" som kämpar för överlevnad genom att ta sig ut via propellrarna. De ska igenom, vad jag tror var 10 våningar för att komma till däck längst ner som nu är högst upp. Efter tiden som går förlorar båten mer luft och fylls med mer vatten. . .  såklart, vad skulle de annars handla om xD ? 

En direkt karaktärsutveckling ser man verkligen inte,. när man tänker sig att vid gränsen till förgörelse kan man verkligen förändras. Sedan ser man hur de typiska stereotyper lyckas överleva och den etniska minoriteterna får det svårare än andra. Verkligen typiskt, tycker jag är lite elakt faktiskt. De är lite - " Du är inte amerikansk - du får dö".
 Den enda humorn i filmen är det klockrena kommentarerna/replikerna som man skrattar åt. Visst, jag hör alla som tycker att dem är så löjliga och dumma, overkliga och översmorda. Men jag skrattar till dem xD

Efter att sett skräck filmer med zombie handlingar så väntade jag på att en död kropp skulle hoppa upp från ingenstans och börja suga andras blod, men tur nog var det inte den typen av film. 

Specialeffekterna är intressanta, lite smått dåliga ibland men annars finner jag den helt otroliga. Filmen fick mig att hoppa runt pga spänningen vilket jag verkligen hatar xD Katastroffilmen var inte så pjåcking, väldigt underhållande i helhet. Lite av en film man inte kan se "för skojs skull" utan för att man allvarligt vill se den timme och halv långa filmen. 

Jag har inte sett orginal filmen där Gene Hackman fyller skärmen men så jag kan inte göra några jämförelser. Men de står på min lista. 
I filmens slut scen ser jag hur filmen "The Guardian" skulle ha sin "opening scen". 

Jag ger filmen 3 av 5. Den är helt godkänd men skulle ha kunnat vara lite bättre eller så skulle popcornen behöva mer salt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar