2 februari 2010

The Lovley Bones

Äntligen har jag fått se den.
The Lovley Bones


Lite förhoppningar hade jag inte för denna film och jaaaa .., jag vet inte om det var filmen eller sällskapet som förstörde min kväll. 
Jag är fortfarande lite off när jag nu sitter i min säng. Det har varit lite av en weird kväll. 

Filmen är skapad av vår store kändis Peter Jackson (Sir Peter Jackson som Col var noggrann på att pekade ut)
Baserad på boken "The Lovely Bones" av Alice Sebold från 2002.
Musiken är av Brian Eno - en man som jag kommer hålla utsikt för i framtiden. 
Filmen utspelar sig på 70-talet om familjen Salmon. 

Susie Salmon, som äldsta dotter i familjen på 14 år, blir hon bortlurad och mördad på vägen hem från skolan. 
Det var 6:e December 1973.
Det är hennes historia om hur hon försöker få rättvisa mot sin mördare. 

Filmen är väldigt vackert skapad, mkt kreativitet och overklig på många sätt. 
Medans Susi är fast i "In-Between" utan vilja att släppa greppet om jorden. Det var en otrolig värld skapad, oförutsägbar och extremt vacker. 

Mark Walhberg spelar den besatta fader som är bestämd att hitta mördaren. Rachel Wiesz spelar den deprimerade modern som vill gå vidare i livet. Rose Mclever som Lindsey Salmon, lillesystern.
Vi har sedan Susan Sarandon som spelar den Bourbun-fyllda mormorn som inte har en direkt världsuppfattning. 
Men den bästa och mest välspelade är Saoirse Ronan med huvudrollen av Susie Salmon. 
Hon fick Film Critics Association Award för Best Young Actress som jag tycker var välförtjänat. Chockar mig att det inte blev mer priser. 
Och man kan även se Peter Jackson själv i filmen inom dem första 30 min. Haha - lite som Hitchcock va ?
Medans man ser på filmen så ser man var en surrealiska världen är inspelad. Japp - Nya Zealand Baby ! De vackra stränderna man ser henne springa på - öst kusten av NZ :) Kiwis är väldigt stolta över sina stora Kiwi´s om man säger så. Att Peter Jackson är stor i NZ är ju bara förnamnet.
Jag vet att detta är inte som jag brukar skriva. 
Men jag kan säga att denna film är värd att se. 
Skulle kunna ge den 4 av 5.

Nu är det god natt för mig. . . 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar