27 oktober 2009

The Black Dahlia

När jag då var i Finland så läste jag ut en bok som vi alla känner till efter filmens fiasko - Den Svarta Dahlian.
Denna bok gjorde jag en engelska bok analys om och nu ska jag vara ärlig och säga att jag läste aldrig hela boken. Jag slutade halvvägs in i historien. Men i måndags när mamma och jag skulle åka så tog jag det gamla bokmärket och kastade den bakom mig. Nu skulle jag läsa ut den. Och det gjorde jag :) Jag var klar med den på söndagsmorgon vilket betyder att jag läste ut den på 7 dagar. Lite stolt är jag :) hihi 
Men jag förstår varför jag inte läste klart den då. Den är väldigt svårläst och svårförståelig att två år sen hade jag inte en större aning om vad den handlade om. Nu så kan jag den utantill xD Den var ganska bra ska jag säga. Det är en väldigt intressant historia som man blir nyfiken på men mer än så var den inte. Jag hittade min gamla uppsats om den och det var rolig läsning xD 
Den Svarta Dahlian är en deckare fiktion som dem säger är sannings baserad bok om mordet av Elizabeth Short . Jag skulle säga halvt sanning. Mordet är sant men alla andra karaktärer är påhittade och historien vet jag inte säkert. Men den utspelar sig i det härliga 1940s glamour i Hollywood. Där Bucky Bleichert och Lee Blanchard ska lösa mordet på den 22 åriga unga flickan som var torterad till döds. 

Varför jag valde denna bok till uppgiften var att jag ville läsa den efter att jag, Linnea och Fia hade sett den på bio. Filmen var väldigt intressant med Josh Hartnett, Scarlett Johansson, Aaron Eckhart och Hilary Swank m.m. Men filmen hade inte mkt mening - mera bara vacker att titta på xD haha. 

Man brukar säga att böckerna är mkt bättre än filmerna. Men i detta fall skulle jag säga att båda är lika kassa. Filmen var ju nästan helt fel som dem brukar vara och boken var ju mest deprimerande i slutet. Hur kan huvudpersonerna i boken bli galna av att lösa mordet på Liz ? Det är ju inge kul xD Men eftersom vi såg filmen först var det lättare att förstå boken. Jag kan då visuellt se Josh Hartnetts ansikte på karaktären vilket gör det lättare för mig att placera mig i boken. 
Men även att inte ha läst boken förre filmen fick mig att inte hata filmen i sig som man alltid gör när man tagit dem i den ordningen. Det ska jag fortsätta med. Ta filmen förre boken. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar