17 december 2009

Ledig dag = Avatar + Celtic Bar

Idag hade jag ännu en ledig dag. Känns otroligt - stor skillnad från förra familjen då jag jobbade 24/7.
Går kvällens sömn var inte den bästa. Jag somnade med feber och vaknade 3 ggr under kvällen med en otrevlig känsla i magen.
Jag låg i sängen till typ 11 imorse - väldigt skönt, länge sen jag gjorde det :)

Familjen var ute ur huset när jag kom ut ur duschen. Så jag vandrade runt, drack lite vatten,.. lite mjölk och sedan klädde på mig och gick ut.
Jag tog mig till The Warehouse och köpte julklappar till familjen. -- Fotoramar att fylla med vackra bilder och hänga upp på den tråkiga och kala väggen i vardagsrummet.
När jag kom hem vid 14.30 så var det fortfarande ett tomt hus så jag kunde slå in ramarna utan problem. Kl.15 började Ellen :) Hihi :)

Vid 16 kom familjen hem - Jas och jag hann snacka lite trevlig - jag fick lön ! :) och sedan gick jag tillbaka till stan för bio :) Jag vet att jag sa att det var ett fiasko bio men jag kände att jag ville gärna se en ny film på storbild :)

AVATAR hade just biopremiär och jag tänke -" jaaaa, för faan ! "
Jag tog visningen som började 16.50 och det är en massa jag kan säga om den filmen ! :)

Visst, hela handlingen är väldigt svår att förstå när man ser trailen. Men jag ska klar göra det för er.

James Cameron kommer med megaprojektet Avatar - efter att ha gjort filmen Titanic och Terminator så måste man göra en succé - filmen som har tagit 12 år att skapa och kostat 350 miljoner dollar.

Filmen börjar med marinsoldaten och rullstolsbundna Jake Sully (spelad av vår heta Sam Worthington, från Terminator Salvation) tar över ett kontakt efter sin avlidna bror och hamnar på planeten Pandora. Året är 2100- talet och självklart innefattar det en hel del teknologi. Forskare har kunnat skapa egna kroppar av infödingarna, så kallad Na´vi , på planeten Pandora med att blanda deras DNA med mänskligt.

Jakes jobb är att infiltrera hos "The People" och så dem att flytta. Det är ju såklart att amerikaner har hittat någon som dem bor på som kan tjänas MASSOR av MIJLONER så alternativen är att 1. Dem flyttar via utbyte eller 2. Dem blir utplånade.
Det är ju en liten Matrix känsla av det hela. Människor kopplar upp sig MENTALT till en Avatar kropp som forskare har tillverkat - eftersom människor inte kan andas på Pandora och för att amerikaner ska kunna tjäna väldigt mkt pengar och bli väldigt rika.
"The People" är blåa figurer - längre än människor - som springer omkring halv nakna och lever i djungeln av FÄRGER. Detta gör filmen så otroligt fantasifull och magisk. Ny värld, nya djur och nytt språk - helt otroligt och väldigt trovärdigt.


Självklart handlar det sedan om en tjej han träffar och blir förälskad i hela "The People". Hur ska han lösa detta när alternativ 2 kommer upp?

Det är sällan jag blir känslig under en film och jag kan räkna 3 ggr under denna film då jag var redo på att börja stor böla. Alla ögonblick var vackra, storslagna, rörande och starka.
Det var ögonblick som "VI SKA ÖVERLEVA OCH VINNA DETTA KRIG" som stillade mitt hjärta, nästan som om jag hade en stor sten i bröstet och var nära på att gråta. Det chockade mig att det inte var ögonblick vid "JAG ÄLSKAR DIG, SNÄLLA DÖ INTE ! - JAG ÖVERLEVDE - NAAW PUSS PUSS" scener som gav mig samma effekt.

James Horner som har gjort musiken till Avatar och är någon alla borde känna till. Det är helt magisk och man vet att musiken gör halva filmen.
Han har gjort musik till filmer som "Troy", "Zorro"-filmern, "Beyond Borders", "Enemy at the Gate" och Gloden Globe och Oscar nominerade filmen "Beautiful Mind" och "Braveheart".
I rollerna ser vi bekanta ansikten som Michelle Rodriguez (Lost & Fast and the Furious), Sidney Weaver (Aliens & Ghostbusters) och Giovanni Ribisi (som vi alla kommer ihåg som Frank i Friends och Gone in 60 Seconds).

JAKE SULLY, 24 Aug 2154 -"This will be my last video recording and I´m gonna go. After all - it is MY party."

Detta var en av dem mest vackra filmerna jag har sett :)
Definitivt en 5a av 5 !

Efter filmen så tänkte jag - hmmmm, vad sägs om ett litet glas vin? På min väg hem så finns det en Celtic Bar.
Och jag vet - barer, det är ju bara SÅ jag :)
Detta var en Irish Bar - och fyyy så mysig. Visst, det är ju bara en massa äldre som går där och inga i min ålder men det var definitivt ett ställe jag går till igen.
Just på Torsdag kvällar har dem en MUSIK - QUIZ, riktigt roligt.

"Oooj, Sense you all sucked at the question to decide the winning team - I think we need to settle this with Rock, Paper, Scissors "


Sköna människor xD
Jag har tog 2 glas vin och kände mig lite tipsy, nu ska jag svepa i mig minst 2 glas vatten innan jag lägger mig.
Imorn är det Skype ! Måste sätta klockan :)

Night honey !

2 kommentarer:

  1. Aw, Gina sötnos. Saknar dig så mycket. :) Så skönt att du har det bra igen!

    Fick ditt julkort! ^^ Har tyvärr varit dålig på det där med julkort i år.. .___. Har inte fått iväg nåra alls.. Men jag uppskattar det jag fick! ^^ Blev jätteglad!

    Miss you!

    SvaraRadera
  2. Ååh, va bra att du fick det !
    Blev lite orolig - morsans kort var uppsprättad när hon fick det. Helt otroligt eller hur ? Det var ett jävla julkort !

    Jag saknar dig så mkt gumman !!
    Vi måste boka ett nytt SKYPE ! :)

    PoK :)

    SvaraRadera