27 december 2009

Sherlock Holmes

Söndagen har varit en ledig dag för mig - igen.
Det är lite tråkigt att vara ledig ibland för att jag har inte mkt att göra. Det är antingen att städa (aaaj jooo tjena !), shoppa (alltid), eller bio och puben (jaa, varför inte ?)

Så idag såg jag Sherlock Holmes, själv - och det är en massa jag har att säga om den filmen !

Filmen handlar om Sherlock Holmes (spelad av Robert Downey Jr) och Dr. John Watson (spelas av vår sexige Jude Law) stoppar Lord Blackwood mitt i en ritual med mänskligt offer. Under 3 månader till hängningen av Lord Blackwood, förbereder Watson för eget ställe med sin fästmö Mary Morstan (spelad av Kelly Reilly) och Holmes har blivit uttråkad utan ett nytt fall.
Efter att Lord Blackwood deklareras död av Watson själv, kommer Irene Adler (min favorit - Rachel McAdams) - tjuv och skurk som en av dem enda som lyckats överlista Sherlock Holmes - och erbjuder Holmes ett jobb. Han får i uppgift att hitta en röd hårig man vid namn av Reardon.
När ögonvittnen sett Lord Blackwood stiga ur sin grav och vandra med det levande, hittar de den rödhårige mannen i hans grav. Ledtrådarna leder dem till flera laboratorium och till en hemlig kult "Temple of the Four Orders". Holmes får veta att Lord Blackwood var en gammal medlem och ledarna ber om Holmes hjälp att stoppa honom.

Som alltid -- Det är upp till Holmes och Watson att stoppa Lord Blackwood´s lömska plan.

"Sherlock Holmes" är en spännande, oförutsägbar och underhållande. Den är unik med ett vackert språk och klockrena skämten.
Jag tycker om hur dem skojar med engelskmännen och deras öppenhet om känslor.
Slowmotion scener som jag aldrig sett förr och en hel känsla av en annan värld fylde min kropp.

Robert Downey Jr överraskar mig med välspelande och perfektion av karaktären Sherlock Holmes. Jag vet inte om det är efter Robert Downey Jr´s historiska möten med narkotika som får honom att passa perfekt till rollen eller om han bara är så duktig.
Jag vet inte mkt om VEM Sherlock Holmes är - förutom allmänna kunskapen om att han är en av Arthur Conan Doyle´s populära karaktär, uppfinnare och dektetiv som löser fallen med John Watson - doktor.
Men i denna film ser jag ett geni som påminner mig lite Dr.House - galen men ändå briljant och har alltid rätt.

Överraskad av att se Rachel McAdams efter 20 min in i filmen. Lika vacker som alltid och så som en gudinna lyser hon upp filmen. Visste inte att hon hade en av birollerna när jag satte mig i salongen. Som vanligt blir jag imponerad av hennes skådespeleri och avundsjuk på hennes utstrålning och skönhet.

Musiken passar bra in till filmen, välplanerad - och det musikaliska tonerna ger mig rysningar genom kroppen. Jag vet att det är efter vår kära Hans Zimmer som lyckats med musiken så perfekt. Det är alltid efter hans komposering som musiken fastnar i mitt huvud och det är alltid honom jag jämför alla andra musik komposterna med.

Lurig och smart film som förväntas av Guy Ritchie efter hans filmer som "Snatch", "Lock Stock and Two Smocking Barreles" samt den mindre storslagna "Rock N Rolla". Men att återskapa Sherlock Holmes lösa gåtor är en film som behövde Ritchie´s erfarenheter och kunskaper. Efter hans giftermål med Madonna har min tyckan för honom fallit ner en aning. Men efter hans filmer som denna så kan man inte ogilla mannen som får mig som fast spänd i biostolen. Det är nästan så att jag måste skriva till honom och tacka honom för "Sherlock Holmes". Detta var en film jag tyckte om - från början till slut. Och jag förväntar mig att mer ska komma :)

Det vackra och skitiga London som porträtteras i filmen kan man inte sluta fundera på hur det var att leva på den tiden. Det är en vacker historia bakom staden och det måste finnas miljoner av människor som lever i London idag och har ingen aning om vad som ligger under ytan. Jag blir imponerad på kulisserna och scenerna. Det är mkt svett och tårar som har gått in på att skapa det hela.

Filmen får mig att vilja köpa böckerna och läsa äventyren om Holmes och Watson. Så efter en enkel Wikipedia uppslag så hittar man en hel del information om våra hjältar.
Jag trodde att Sherlock Holmes hade en spec - mössa och förstoringsglas + pipa efter Disney´s "Detektiv Mus" film kom ut när jag var runt 10 år. Efter det satt beskrivningen av en typisk detektiv.
Det finns inget skrivet i böckerna om den typ av pipa han rökte - endast att han rökte briar eller lerpipa men det var inget om form eller storlek.
Det äldre filmerna om Sherlock Holmes har nu blivit rättade av detta mästerverk.

Jag tänker mig själv sitta i en soffa med en massa vänner och se filmen. Där man skrattar ihop av kommentarerna och skämten om hur de talar och klär sig.
Jag är alltid en "sucker" för gamla klassiska historier komma till levande av film

Efter som jag är i Nya Zealand så är filmer inte textade på bio. Lite dumt att se den utan text. Hängde inte med mkt när Holmes pratar smart och snabbt.

Men jag skulle endå ge filmen 4 av 5 :)
Kategori : B - se den på bio vid tid och pengar.
2 - köp den när den kommer ut.
____________________

Men jag sitter på puben - ensam med mitt goa vin och börjar känna att folk tittar på mig. Inte folk - utan äldre män. Kände att då var det dax att trava hemåt - måste packa :) 
ÅKER TILL AUCKLAND IMORN ! 
WIIEEEE !! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar