18 december 2009

The Timetraveler´s Wife

Jag bestämde mig för att pröva mig på Granne Annette´s underbara Saffranskaka och imorn planerar jag att göra LUSSEKATTER :)
Då var jag ju tvungen att gå till affären för att köpa saffran, smör och jäst. Det var lite molnigt så jag tog en tröja på mig - stort misstag, även strumpor på mig, ännu större misstag. Det var varmt som den - fuktigt varmt även om det var dåligt med sol. Höll på att dö på vägen hem.

Men sedan då jag lagar min kaka så tänkte jag "hmmm, vad sägs om en till bio?" Jag kollade att "The Timetraveler´s Wife" började kl.16.25 och var typ den enda filmen jag skulle kunna tänka mig att se.
Det blev då lite stressigt. Klockan var 15.55 och jag fick just ut kakan ur ugnen.

Jag bytte snabbt om och sprang till biografen - hann precis :) haha. Det var totalt 7 personer i biosalongen. Gamla par - och jag.
Jag sitter där ensam men en liten popcorn, en liten cola och har inte mkt aning om vad jag kommer att se. Varför jag valde denna film utan att ha sett trailen eller vet direkt VAD den handlar om - jag frågade typ Jas om hon visste vilken det var och hon ville se den. Hmm, okeej, kanske man kan se den. Men när jag såg namnen - Eric Bana och Rachel McAdams.


Att se den kvinnliga huvudrollen fick mig att springa fortare genom stan för att hinna. Rachel McAdams är en av dem mest vackraste skådespelsaskor i världen och en av dem mest talangfulla. Hon - för mig är så äkta och kan få mig att gråta av bara en blick.

Historien handlar om Henry DeTamble, vår käre Eric Bana, som vid 6 års ålder får veta att han kan resa genom tiden - samtidigt då han får se sin mors bil bli krossad i en storkrock, en snöig kväll.Genom åren kan han inte få kontroll på NÄR, HUR LÄNGE eller VART han åker. Det är bara kroppen som förflyttas, alla kläder lämnas bakom och han måste alltid finna kläder snabbt.
År 1991 jobbar 28 årige Henry som bibliotekarie i Chicago och träffar 20 årig Clare Abshire, spelas av Rachel McAdams, då han har aldrig sett henne förut så har hon känt honom hela sitt liv.

Kärleken mellan dessa två är stark och tuff. Unik på många sätt, väldigt trovärdig och vacker. Efter Rachels talang så saknar jag kärlek.


Genom filmen kan jag se direkt att denna är baserad efter en novel.
Och jaa, det är det. (Älskar det när jag har rätt) Boken kom ut 2003 av Audrey Niffenegger och innehåller väldigt känsligt ämne. Missfall.

Jag trodde att förlora ett barn kan vara det värsta att hända någon och det finns inget sätt att komma över det. Men att se denna historia. Denna kärlek mellan dessa två är otrolig, fortsätter och hoppas, fortfarande efter 6 missfall, att en dag få ett barn.

Filmen är väldigt oförutsägbar. Kanske för att jag inte läst boken, men jag hade ingen aning om vad som skulle hända. Väldigt lugn film, inte mkt som händer även om det är en massa saker som händer samtidigt. Jag skulle säga att filmen höll samma nivå genom filmen.

Den var vacker från början till slut och jag måste säga att det var ett ögonblick jag blev tårögd på riktigt.
Det var slutet av filmen. När Rachel står på ängen med hennes mans kläder på marken, möter sin dotters blick och dem båda vet att det var sista gången dem ser honom.
Inte för att förstöra slutet för er. Men det var så otroligt vackert. Rachels blick fick mig att vilja lägga mig ner i ett hörn och gråta för den smärtan dem har känt.

Detta är inte en av Eric Banas hetaste roller. Han är trovärdig men påminner mig om Clark Kent - utan superhjälte sidan. Bara mer sorgsen, rädd och älskvärd.
Mychael Danna gjorde musiken till denna film och jag var inte imponerad. Tydligen skulle de vara enkel och vacker. Låta filmen tala för sig själv. Jag hade velat se lite av Hans Zimmer efter musiken i "The Holiday" med lite "gumption". Jag var inte imponerad av musiken.

Jag skulle kategorierna filmen i : Se på bio för att se om det är något att se och köpa den när det går för 2 för 99 kr.
___________________________________________
Efter filmen så var klockan inte mkt, jag tog en tur vid en bar - Broadway Bar som var väldigt tom och satte mig vid bardisken. Skönt. Fick jag tänka lite på filmen.
Men det bästa var att en 5 % alco läsk kostade mig 5 dollar , och gissa hur mkt det är -- JOOOOOO, 25 kr !!!
Hur billigt som helst! Hemma kostar en cider typ 50-60 spänn och vinet är billigare på 45 spänn. Här är det tvärtom.
Det har varit en väldigt trevlig kväll. :)

Imorn ska jag jobba morgon, tidigt xD haha .
Hoppas jag får lite sömn i natt :)

Miss My Friends..,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar